01/31/2022

– TLENOTERAPIA KOMORA HIPERBARYCZNA –

Najnowsza metoda leczenia

Na czym polega zabieg?

Pacjent przebywa w pozycji półleżącej lub leżącej w specjalnym, szczelnym pomieszczeniu tzw. namiocie, gdzie jest utrzymywane wyższe ciśnienie atmosferyczne, a mianowicie 1300 hPa (1,3 ATA). W tych warunkach podawany jest czysty tlen.

Jak działa zabieg?

Powyższe warunki powodują, iż tlen szybciej i głębiej dyfunduje (wnika) do zmienionych chorobowo tkanek, nasycając je tlenem, co za tym idzie – nasze komórki są natlenione nawet tam, gdzie w naszym organizmie są obszary źle ukrwione np. w wyniku ucisku, obrzęku, uszkodzenia, bakterii beztlenowej. Tlen generalnie przenika do czerwonych krwinek, ale jego stężenie zwiększa się przez to także w: osoczu, układzie limfatycznym i płynie mózgowo-rdzeniowym.

Cel zabiegów:

• ożywienie i pobudzenie do życia niedotlenionych komórek oraz przywrócenie ich prawidłowego funkcjonowania,
  • gojenie ran np. po zabiegach operacyjnych, ran powstałych w wyniku bakterii np. gronkowiec, paciorkowiec,
  • regeneracja tkanek miękkich i kości np. po urazie (skręcenia, złamania), po zabiegu operacyjnym lub radioterapii, ran po oparzeniach lub odmrożeniach, tzw. „stopa cukrzycowa”,
  • neowaskularyzacja, czyli powstawanie nowych naczyń w przypadku urazu, długotrwałego ucisku (np. zespół Sudecka) lub choroby np. udaru, choroby Raynauda,
  • zmniejszenie stanu zapalnego toczącego się w organizmie,
  • oczyszczenie z toksyn np. po długim okresie paleniu papierosów czy zatruciem gazami np. tlenkiem węgla/ gazem itp.
  • spowolnienie procesów starzenia się skóry i narządów wewnętrznych.

Jakie schorzenia i dolegliwości leczymy?

• rekonwalescencja i regeneracja organizmu po:
    • zabiegach chirurgicznych ortopedycznych/ medycyny estetycznej,
    • przebytym COVID,
    • intensywnym wysiłku fizycznym w celu szybszej niwelacji zmęczenia i zwiększenia wydolności organizmu u osób uprawiających sport,
  • powikłania po zabiegach operacyjnych/ po złamaniach np. zespół Sudecka, niegojąca się rana, martwica tkanek i/lub kości, słaba siła mięśniowa, odwapnienie kości,
  • choroby ortopedyczne wynikające z przeciążenia układu ruchu tj. choroba Scheuermanna/ Haglunda/ Osgood-Schlattera, przewlekły stan zapalny nadkłykcia bocznego lub przyśrodkowego kości ramiennej ( tzw. „łokieć tenisisty” / „golfisty”),
  • choroby reumatologiczne np. zwyrodnienia stawów, RZS, ZZSK,
  • choroby układu pokarmowego np. jelito drażliwe, nadżerki układu pokarmowego, jelito wrzodziejące, choroba Leśniowskiego-Crona, uszkodzenie jelita w wyniku alergii pokarmowych np. celiakia,
  • przewlekłe choroby skóry  np. łuszczyca, egzema, trądzik, atopowe zapalenie skóry,
  • choroby układu nerwowego np. udar niedokrwienny, choroba Alzheimera, Parkinson, SM = stwardnienie rozsiane, zespół Aspergera
  • przewlekłych stanach zapalnych i chorobach autoimmunologicznych,
  • oparzenia/odmrożenia,
  • infekcje grzybicze i bakteryjne np. wrzody, odleżyny, sączące się rany, ropień,
  • borelioza,
  • obrzęki limfatyczne tkanek,
  • choroba dekompresyjna,
  • zatruciu tlenkiem węgla lub gazem,
  • nagły niedosłuch, który jest wynikiem urazu akustycznego lub ma charakter idiopatyczny,
  • anemia,
  • migrena,
  • przewlekłe zmęczenie.

Ile zabiegów należy przyjąć?

Najlepsze efekty lecznicze uzyskuje się po odbyciu serii 10 zabiegów. W celach pobudzenia organizmu do szybszej regeneracji (czyli jedynie jako bodziec leczniczy) od 3 do 5 zabiegów. Regenerująco dla organizmu po intensywnych treningach fizycznych np. u sportowców zalecana jest wizyta po każdym odbytym wysiłku albo po serii wyczerpujących treningów np. raz w tygodniu.

Działania, które mogą wystąpić po odbyciu zabiegu:

• uczucie podrażnienia krtani, tchawicy, błon śluzowych,
  • wysuszenie śluzówki nosa i gardła,
  • zmęczenie i senność (podczas detoksykacja organizmu),
  • dodatkowy „zastrzyk energii”.

Przeciwwskazania do wykonania zabiegu tlenoterapii w komorze hiperbarycznej:

• ciąża,
  • nowotwór,
  • chemioterapia,
  • padaczka,
  • klaustrofobia,
  • przeziębienie, choroba, gorączka, stan zapalny zatok / ucha /nerwu wzrokowego,
  • rozrusznik serca,
  • choroba wieńcowa,
  • po zabiegach okolicy klatki piersiowej, jamy brzusznej, ucha
  • ostre infekcje górnych dróg oddechowych,
  • odma opłucnowa, rozedma płuc, zaawansowane POChP, zaawansowana lub nasilona astma,